Mitran toimitilojen palvelutasotutkimus 2025

Imatran kaupungin työntekijät arvioivat jälleen työskentelytilojaan vuosittaisessa palvelutasotutkimuksessa. Tiloja hallinnoi Imatran kaupungin omistama Mitra Imatran Rakennuttaja Oy, joka hoitaa tilojen kokonaisvaltaisen manageerauksen.

Tilojen palvelutasotutkimus on toteutettu säännöllisesti vuosittain, jotta nähdään pitkäjänteisesti tyytyväisyydessä tapahtuvat muutokset. Toteuttajana on Innolink Research Oy. Tutkimukseen vastasi 119 Imatran kaupungin työntekijää.
 

Tilat ja olosuhteet vaikuttavat merkittävästi työskentelyn viihtyisyyteen, ja aiempien vuosien tavoin työntekijöiden odotukset tiloja kohtaan ovat korkealla. Tällä kertaa tilat saavat edelliskertaa myönteisempiä arvioita. Erityisesti sisäilman laatua, tilojen lämpötilaa sekä sisä- ja ulkotilojen valaistusta arvioidaan viime vuotta myönteisemmin.  Mikään kysytty asia ei ole heikentynyt, aiemmalla tasollaan on ulkoalueiden toiminnallisuuden arviointi. Avoimissa palautteissa kiitellään näitä samoja asioita ja ylipäätään tilojen viihtyisyyttä ja toimivuutta niin työntekemisen kuin työtovereiden kohtaamisen näkökulmasta. Kuitenkin osassa toimipaikkoja kritiikkiä saavat meluisuus, ilmanvaihto ja lämpötilojen vaihtelut sisätiloissa.

Mitran asioiden hoitamisen arviot ovat tällä kertaa parantuneet. Mikään kysytty asia ei ole liikkunut kriittiseen suuntaan. Erityisesti parantuneita ovat työtuloksen laadun ja pyynnöstä aiheutuvista toimenpiteistä tiedottamisen arviointi.  Myös ennestäänkin hyviä arvosanoja saaneen asiakaspalvelun ystävällisyyden on arvioitu parantuneen, samoin yhteistyön yleisen sujuvuuden. Mitran saama kokonaisarvosana on tänä vuonna 4,9, kun viime vuonna lukema oli 4,8. Vastaajista 73 prosenttia antaa asteikon korkeimpia arvosanoja.

Mitra on jo pitkään kysynyt arviota energiatehokkuudesta niin tilojen käyttäjien kuin Mitran taholta. Nämäkin arviot ovat tällä kertaa parantuneet sekä arvioitaessa Mitran toimintaa palveluiden tuottajana että käyttäjien omaa toimintaa. Avoimissa palautteissa yleisin toive energiatehokkuuden parantamiseen on aurinkopaneeleiden käyttöönottaminen.
 

Palautteissa on eroja toimipisteen mukaan ja saman toimipisteen sisälläkin asioita painotetaan eri tavoin.

-Pidämme tarkoin silmällä toimipistekohtaista palautetta ja tulemme pohtimaan erityisesti, mistä kriittiseen suuntaan liikkuneet asiat tilakohtaisesti johtuvat, toteaa Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:n toimitusjohtaja Johanna Nevalainen.

Uutena kysymyksenä oli tällä kertaa sähköisten kulkuvälineiden käyttäminen. Noin neljäsosa työntekijöistä käyttää sähköautoa (9 %) tai sähköpyörää (16 %). Niiden määrä on kuitenkin lähivuosina lisääntymässä, sillä 14 prosentilla on ajatuksissa sähköauton hankkiminen ja runsaalla viidenneksellä (21 %) sähköpyörän hankkiminen.

-Kysymme tätä siksi, että olemme ajan tasalla siitä, miten nopeasti muutos tapahtuu. Laajempi käyttö vaikuttaa vaatimustasoihin ja toiveisiin pysäköintimahdollisuuksien osalta, Nevalainen toteaa.

Mitra kiittää palautteesta

Mitra seuraa palvelutasokyselyllä tilojen käyttäjien palautetta säännöllisesti. Arviot otetaan Mitrassa huomioon toimintaamme kehitettäessä.

- Haluamme tarjota kaupungin työntekijöille viihtyisiä toimitiloja ja sujuvaa arkea, joten olemme todella ilahtuneita tuloksien myötätuulesta. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Tehdyistä korjaustoimenpiteistä tiedottamista tulemme terävöittämään, jotta informaatio tavoittaisi ilmoituksen tehneen henkilön, Nevalainen toteaa.

Vastanneiden kesken arvottiin kolme lahjakorttia paikallisiin liikkeisiin ja voittajiin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

 

Lisätietoja: 
Johanna Nevalainen, toimitusjohtaja
Mitra Imatran Rakennuttaja Oy
05 235 2820

johanna.nevalainenatmitra.fi