Mitran toimitilojen palvelutasotutkimus 2024
Imatran kaupungin työntekijät arvioivat jälleen työskentelytilojaan vuosittaisessa palvelutasotutkimuksessa. Tiloja hallinnoi Imatran kaupungin omistama Mitra Imatran Rakennuttaja Oy, joka hoitaa tilojen kokonaisvaltaisen mageerauksen.
Tilojen palvelutasotutkimus on toteutettu säännöllisesti vuodesta 2012 lähtien. Toteuttajana on Innolink Research Oy. Tutkimukseen vastasi 103 Imatran kaupungin työntekijää.
Tilat ja olosuhteet vaikuttavat merkittävästi työskentelyn viihtyisyyteen, ja aiempien vuosien tavoin työntekijöiden odotukset tiloja kohtaan ovat korkealla. Tällä kertaa tilojen sopivuuteen käyttötarkoitukseensa ollaan aiempaa tyytyväisempiä. Viime vuotta hieman kriittisemmin arvioidaan sisäilman laatua sekä sisätilojen yleisvalaistuksen riittävyyttä. Aiemmalla tasollaan ovat lämpötilan sopivuus ja ulkoalueiden toiminnallisuus. Avoimissa palautteissa kiitellään tilojen valaistusta, väljyyttä, ikkunoista avautuvia kauniita maisemia sekä tarvittaessa saatavaa nopeaa apua. Meneillään oleva pimeä vuodenaika on saanut käyttäjät kiinnittämään huomiota ulkoalueiden valaistukseen.
Mitran asioiden hoitamista arvioitaessa viimevuotisella tasollaan ovat reagointi palvelupyyntöihin, yhteistyön yleinen sujuvuus ja asiakaspalvelun ystävällisyys. Hieman ovat laskeneet arviot toteutettujen korjaustoimenpiteiden työtuloksen laadusta sekä pyynnöstä aiheutuvista korjaustoimenpiteistä tiedottamisesta. Mitran saama kokonaisarvosana on tänä vuonna 4,8. Erityisen ilahduttavaa on, että asiakaspalvelun ystävällisyys säilyy onnistuneimpana tekijänä.
Mitra on jo pitkään kysynyt arviota energiatehokkuudesta niin tilojen käyttäjien kuin Mitran taholta. Nämä arviot ovat pysyneet varsin tasaisena yli toteutuskertojen. Samalla on kysytty käyttäjien suhtautumista mahdollisiin energiansäästötoimiin. Myönteisimmin suhtaudutaan sisätilan lämpötilan laskemiseen, mihin suhtautuu myönteisesti puolet vastaajista. Avoimissa palautteissa käyttäjät toivovat esimerkiksi automaattisesti sammuvia valoja, ohjeita energiatehokkuuden parantamiseen sekä aurinkopaneeleiden asentamista.
Palautteissa on eroja toimipisteen mukaan.
-Esimerkiksi päiväkodeissa sekä urheilutalossa ja uimahallissa tulokset ovat parantuneet, mikä ilahduttaa meitä, toteaa Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:n toimitusjohtaja Johanna Nevalainen.
Tiedonsaantia korjaustoimenpiteiden etenemisestä toivotaan usein.
-Tässä on se haaste, että tieto menee aina henkilölle, joka on tilannut toimenpiteen järjestelmästä ja toimenpiteen kuittaus ohjautuu hänelle. Näin tieto ei aina tavoita sitä henkilöä, joka on alun perin puutteesta ilmoittanut. Toivommekin, että korjauksien kuittauksien vastaanottajat toimipisteissä viestisivät omissa taloissaan asian hoitumisesta. Näin tieto ei jää katveeseen, Nevalainen jatkaa.
Mitra kiittää palautteesta
Mitra seuraa palvelutasokyselyllä tilojen käyttäjien palautetta säännöllisesti. Arviot otetaan Mitrassa huomioon asiakaspalvelua kehitettäessä.