Mitra otti käyttöönsä uuden toiminnanohjausjärjestelmän
Uusi järjestelmä tuo selkeyttä kiinteistöjohtamiseen ja tehostaa toimintoja jokaisella sektorilla
Mitra on ottanut käyttöönsä Granlund Manager -ohjelmiston, joka on kiinteistöjohtamiseen erikoistunut toiminnanohjausjärjestelmä.
– Olemme strategiamme mukaisesti jo useamman vuoden panostaneet digitaalisiin palveluihimme ja tämä on yksi selkeä askel kohti parempaa ja tehokkaampaa palvelua, kertoo Mitran tekninen isännöitsijä Joonas Mälkiä.
Askel parempaan on iso, sillä vastaavaa kokonaisvaltaista ohjelmistoa ei aiemmin ole ollut käytössä, vaan käytössä oli useampia eri järjestelmiä eri toiminnoissa. Nyt Granlund Managerin kautta hoituvat sekä kiinteistönhallintaan että ylläpitoon liittyvät asiat.
Mikä ihmeen Granlund Manager?
Granlund Manager -ohjelmisto on digitaalinen ratkaisu kiinteistöjen ylläpitoon, joka korvaa käytössä olevat vanhanaikaiset järjestelmät. Ohjelmiston avulla kiinteistöistä saa kootusti ajantasaista tietoa, jolloin pystytään tekemään nopeitakin päätöksiä saatujen tietojen perusteella.
Ohjelmistosta saatavien tietojen avulla voidaan esimerkiksi selvittää kiinteistöjen hiilijalanjälki sekä suunnitella toimenpiteitä energiankulutuksen (sähkön, lämpöenergian ja veden) pienentämiseksi.
– Ohjelmiston avulla Mitra saa tulevaisuudessa kokonaisnäkymän kaikkien sen omistamien kiinteistöjen kunnossapitoon, kustannuksiin ja huoltotoimintaan, kertoo Granlundin kiinteistönpidon asiantuntija Anna Vähä-Nuuja.
Yhteistyö Granlundin kanssa laajentui
Mitra on tehnyt Granlundin kanssa aiemmin yhteistyötä mm. arkkitehti-, rakenne- ja talotekniikkasuunnittelun sekä rakennuttamisen palveluiden saralla. Nyt Granlund Manager -ohjelmiston käyttöönoton myötä yhteistyö laajentuu kiinteistöjen ylläpitoon ja hallintaan.
– Mitralla on hallinnassaan yhteensä 111 kiinteistöä, yhteensä 125 rakennusta. Tällaisen massan hallinnoiminen ja johtaminen ilman yhteistä toimivaa järjestelmää on lähes mahdotonta. Jatkossa Granlund Managerin ansiosta kiinteistöjen tiedot ovat ajantasaisesti saatavilla kaikille kyseisten kiinteistöjen parissa työskenteleville. Kiteytettynä: tiedä mitä johdat, lisää Vähä-Nuuja.
Mitran työntekijöille Granlund Managerissa jokaiselle käyttäjälle määritellään roolioikeus, jonka avulla määritellään kunkin käyttäjän nähtäväksi ja muokattavaksi juuri ne asiat jotka hänen työssään ovat tärkeitä. Täten järjestelmän käyttö pysyy selkeänä ja kaikki käyttäjät saavat näin parhaimman hyödyn irti omassa työssään.
– Vaikka järjestelmä ollut käytössä suhteellisen vähän aikaa, olemme silti olleet varsin tyytyväisiä järjestelmän tuomista eduista. Myös kiinteistöjen huoltoyhtiöt ovat erikseen antaneet kiitosta, kehaisee Mälkiä.
Miten ohjelmisto vaikuttaa asukkaisiin?
Kaikkien Mitran kiinteistöjen käyttäjien tekemät vikailmoitukset ja palvelupyynnöt tapahtuvat aiemman mallin mukaisesti Mitran verkkosivuilla olevien linkkien kautta. Jatkossa vikailmoitukset kirjautuvat suoraan Granlund Manager -järjestelmään, jossa niiden käsittely tapahtuu ilman erillistä sähköposteja tai muuta erillistä viestintää.
– Järjestelmän avulla pystymme entistä nopeammin reagoimaan palvelupyyntöihin. Asukkaat ja muut käyttäjät näkevät reaaliaikaisesti palvelupyyntöjen etenemisen: onko viesti vastaanotettu, käsittelyssä vai valmis, täsmentää Mälkiä.
Vikailmoituksissa on myös näkyvissä saman kiinteistön aiemmat avonaiset palvelupyynnöt. Tämä vähentää siis saman asian useammat ilmoitukset ja tuo näin lisämukavuutta kiinteistön käyttöön.
Vastaavasti Granlund Managerin ansiosta teknisillä isännöitsijöillä ja muilla Mitralaisilla on ajantasainen tieto nopeasti saatavilla yhdestä järjestelmästä, joka parantaa Mitran tuottamaa palvelua asukkaille ja kiinteistöjen käyttäjille.
– Tulevaisuudessa erilaisten integraatioiden avulla voimme tuoda reaaliaikaisesti vaikkapa kunkin kiinteistön kulutustietoja nähtäväksi porrasnäyttöihin, Mälkiä summaa.
Voit lukea lisää Granlund Manager -ohjelmistosta Granlundin verkkosivustolla.