Usein kysytyt kysymykset

Toivottavasti viihdyt Mitran kodissasi. Keräsimme tähän yleisimmin esitettyjä kysymyksiä muuttamisesta ja asumisesta Mitran kodeissa, jotta löytäisit vastaukset helposti yhdestä paikasta. Jos sinulle tulee mitä vain kysyttävää näistä tai muista asioista, ole yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 9–15 puh. 05 235 2800, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi)

Asunnon hakeminen

Helpoiten haet asuntoa verkkosivuillamme. Täytä huolellisesti kaikki kohdat hakemuksessa. Mitä tarkemmin kerrot, millaisen kodin haluat, sitä varmemmin löydämme sinulle etsimäsi kodin. Voit täyttää hakemuksen huoletta, vaikka et olisikaan vielä täysin varma uuden asunnon hakemisesta. Hakemuksen tekeminen ei sido mihinkään. Voit tehdä hakemuksen myös paperilla – hae paperihakemus arkisin klo 9–15 asiakaspalvelustamme Heikinkatu 1, 3. krs, jonne voit myös sen jättää tai postittaa.

Miten jo lähetettyyn hakemukseen voi tehdä muutoksia?

Muutoksia hakemukseen voi tehdä soittamalla meille puh. 05 235 2822 arkisin klo 9–15 tai sähköpostilla tiina.ketoviitaatmitra.fi. Jos hakemukseen tulee olennaisia muutoksia, kuten perheenlisäys, jätä uusi hakemus.

Kuinka kauan hakemus on voimassa?

Hakemus on voimassa kolme kuukautta.

Miten voi jatkaa hakemuksen voimassaoloa?

Voit uusia hakemuksen helposti soittamalla meille numeroon 05 235 2822 arkisin klo 9–15.

Kuinka kauan hakemuksen käsittelyssä menee?

Hakemuksen käsittelyssä menee tilanteen mukaan 1–5 arkipäivää.

Millä perusteilla asukkaat valitaan?

Asukasvalinnasta säädetään aravarajoituslain (1990/1993) 4a-4c §:issä, vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (604/2001, ns. pitkä korkotukilaki) 11 a-11c §:issä sekä valtioneuvoston asetuksessa asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin (166/2008). Voit lukea lisää Aran sivuilta ja Aran asukasvalintaoppaasta

Voinko saada Mitran asunnon, jos minulla ei ole suomalaista henkilötunnusta?

Kyllä.

Kuinka ilmoitatte asunnon saamisesta?

Kerromme asunnon saamisesta tilanteen mukaan sähköpostitse tai kirjeitse, yleensä sähköpostitse.

Voiko asunnon nähdä ennen sopimuksen allekirjoittamista?

Kyllä, useimmiten kiinteistöhuolto esittelee asunnon sinulle, kun olet saanut tarjouksen asunnosta.

Milloin vuokrasopimuksen voi tulla allekirjoittamaan?

Kun vuokravakuus on maksettu.

Milloin vakuusmaksu maksetaan?

Vakuus tulee maksaa sopimuksen mukaan, kuitenkin ennen vuokrasopimuksen tekoa. Vakuusmaksu on yksiöissä 250 €, kaksioissa 350 € ja niitä suuremmissa asunnoissa 450 € kun luottotiedot ovat kunnossa. Myös Kelan maksusitoumus käy vakuusmaksuksi. 

Tekeekö vuokralainen sähkösopimuksen?

Kyllä. Tee sopimus hyvissä ajoin ennen muuttoa. 

Voinko saada Mitran asunnon, jos minulla on maksuhäiriömerkintä?

Kyllä voit, tietyin ehdoin. Voit kysyä lisää asiakaspalvelustamme puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).

Haluan muuttaa yhdestä Mitran asunnosta toiseen, haenko asuntoa normaalisti?

Voit vaihtaa Mitran asunnosta toiseen hakemalla uutta asuntoa normaalisti. Lue lisää asunnon vaihtamisesta.

Milloin saan uuden kotini avaimet?

Saat avaimet, kun vuokrasopimus alkaa. Mitran asiakaspalvelu ohjaa sinut uuden kotisi kiinteistöyhtiölle, josta saat avaimet vuokrasopimuksen näyttämällä.

Miten teen muuttoilmoituksen?

Tee muuttoilmoitus Mitralle täyttämällä lomake toimistollamme Heikinkatu 1, 3. krs. (avoinna arkisin kello 9–15). Voimme myös lähettää lomakkeen. Tee muuttoilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle dvv.fi/muutto. Voit tehdä ilmoituksen jo ennen muuttopäivää – muista myös ohjata postisi uuteen osoitteeseen Postin sivuilla.  
 

Asuminen
Miten tavoitan isännöitsijän?

Helpoiten isännöitsijän tavoittaa puhelimitse tai sähköpostitse. Isännöitsijät kiertävät paljon kohteissa, joten jos haluaa tavata kasvotusten, kannattaa siihen sopia aika. Isännöitsijän yhteystiedot löydät asuntosi ilmoitustaululta, Viilu-palvelusta sekä nettisivuiltamme.

Minä päivänä vuokra maksetaan?

Kunkin kuukauden 5. päivä.

En pysty maksamaan vuokraa eräpäivänä, kuinka toimin?

Mikäli vuokranmaksuasioissa tulee ongelmia, ole yhteydessä Mitran vuokrareskontraan puh. 05 235 2840 ja sovi kyseisen vuokran maksuaikataulusta.

Voiko Mitran asuntoon ottaa lemmikkejä?
Onko Mitran asunnoissa valmis laajakaistayhteys?

Suurimmasssa osassa kiinteistöjä on valmis 10 M laajakaistayhteys. Voit kysyä asiaa Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi). Halutessasi voit tilata nopeamman yhteyden omalla kustannuksellasi. 

Onko Mitran kodeissa oma pesutupa?

Suuressa osassa kiinteistöjä on pesutupa käytössä, mutta ei kaikissa. Voit kysyä asiaa Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).

Mitä vakuutuksia Mitralla on asuntoihin? Mitä vakuutuksia vuokralaisella on oltava?

Yhtiöllä on omaisuusvakuutus, joka korvaa vakuutetuille kiinteistöille aiheutuvia vahinkoja. Asukkaan tulee itse vakuuttaa irtaimistonsa ja suosittelemme myös vastuuvakuutuksen ottamista.

Miten teen vikailmoituksen?

Vikailmoituksen voi jättää Mitran nettisivuilla olevasta Vikailmoitus-linkistä. Siellä näet myös reaaliajassa ilmoituksesi etenemisen: milloin se on vastaanotettu, käsittelyssä ja valmistunut. Samalla näet jo tehdyt vikailmoitukset, joten voit tarkastaa, onko havaitsemasi vika jo ilmoitettu. Kiireellisissä tapauksissa kannattaa soittaa kiinteistöhuoltoon, jonka yhteystiedot näet talon ovesta ja ilmoitustaululta.   

Miten teen häiriöilmoituksen?

Tee häiriöilmoitus kirjallisena Mitran toimistolle Heikinkatu 1, 3. krs (avoinna arkisin kello 9–15).

Asun nyt yksin ja toinen henkilö muuttaa luokseni. Miten meidän pitää toimia?

Tee muuttoilmoitus Mitralle täyttämällä lomake toimistollamme Heikinkatu 1, 3. krs. (avoinna arkisin kello 9–15). Voimme myös lähettää lomakkeen. Tee ilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle.

Onko asunnoilla parkkipaikkoja? Kuinka varaan sen?

Kaikissa kiinteistöissä on autopaikkoja lämmityspistorasioilla, osassa myös autokatos- tai tallipaikkoja. Joissain kiinteistöissämme on myös latauspaikkoja sähköautoille. Paikat varataan Mitran toimistolta. Kysy lisää Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).

Hankkiiko asukas palovaroittimen?

Asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy vuoden 2026 alusta alkaen asukkaalta rakennuksen omistajalle. Tähän asti asukkaan tulee hankkia itse palovaroitin.

Palovaroittimia pitää olla vähintään yksi jokaista alkavaa 60 neliötä kohti/asuinkerros. Eli esimerkiksi 50 neliön asuntoon riittää yksi palovaroitin, mutta 65 neliön asunnossa pitää olla kaksi. Lisäksi asunnon jokaisessa kerroksessa – myös kellarissa ja ullakolla – on oltava vähintään yksi toimiva palovaroitin. Muista testata kerran kuussa, että palovaroittimesi toimii!

Onko Mitran kodeissa omia saunoja tai taloyhtiön saunaa? Kuinka saunavuorot jaetaan?

Kaikissa kodeissa on saunomismahdollisuus. Kiinteistössä on joko taloyhtiön sauna tai oma asuntokohtainen sauna.

Kun käytät taloyhtiön saunaa, huolehdi siisteydestä ja ota huomioon muut saunan käyttäjät. Käytä vettä säästeliäästi äläkä kastele lauteita ja seiniä. Käytä omia laudeliinoja ja vie roskat mukanasi pois. 

Vapaita saunavuoroja voi tiedustella Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).

Kadotin avaimeni, kuinka toimin?

Ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon, joka hoitaa oven avauksen. Talosi kiinteistöhuollon yhteystiedot näet talon ovesta ja ilmoitustaululta.

Saako Mitran asunnoissa tupakoida?

Tupakointi on kielletty kaikissa sisätiloissa, yhteisillä parvekkeilla sekä lasten leikkialueilla. Omalla parvekkeella tupakointi on sallittua, paitsi kokonaan savuttomissa taloissa, joissa tupakointi on sallittu ainoastaan taloyhtiön tupakointipaikalla piha-alueella. Lasitetulla parvekkeella tupakoidessasi huolehdi riittävästä tuuletuksesta. 

Tupakointikiellosta voidaan sopia vuokrasopimuksessa. Kielto voidaan ottaa vuokrasopimukseen heti vuokrasuhteen alkaessa tai myöhemminkin, vuokranantajan ja vuokralaisen siitä sopiessa.

Minkälaisia remontteja asuntoon saa tehdä itse? Kenelle niistä on ilmoitettava?

Älä tee asunnossa ilman lupaa muutos- tai korjaustöitä, kuten maalausta, tapetointia tai kiinteiden kalusteiden vaihtoja. Jos asuntosi tarvitsee remonttia, ole yhteydessä kiinteistön tekniseen isännöitsijään. Löydät yhteystiedot Mitran sivuilta kohdasta Yhteystiedot sekä ilmoitustaululta tai porraskäytävän Viilu-näytöiltä. 

Onko Mitran kodeissa kellari- tai ullakkovarastot?

Asuntoihin kuuluu häkki- tai muu varastotila. Pidä varastosi lukittuna, vaikka se olisikin tyhjä, äläkä luovuta sitä toisen käyttöön. Kysy lisää isännöitsijältä, jonka yhteystiedot löydät asuntosi ilmoitustaululta, Viilu-palvelusta sekä nettisivuiltamme. 

Minulla on kysyttävää, minne voin olla yhteydessä?

Ole yhteydessä Mitran asiakaspalveluun puh. 05 235 2800 klo 9–15 tai toimistoatmitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi) niin ohjaamme asiasi eteenpäin.

Missä taloyhtiön alueella voi grillata?

Kiinteistön pihoilla on grillikatokset, joissa voi turvallisesti grillata. Grillaaminen parvekkeella ei ole sallittua. 

Miten jätteet kierrätetään?

Jätekatoksissa ja jäteastioissa on lajitteluohjeet.

Mitä on normaali kuluminen?

Normaali kuluminen on tavallisesta elämisestä ja käytöstä vähitellen syntynyt vaurio. Näitä vaurioita asukkaan ei tarvitse korvata poismuuttamisen yhteydessä. 

Vauriot, jotka eivät ole normaalia kulumista, pitää asukkaan korvata esimerkiksi vuokravakuudesta. Niitä ovat mm.:
- Suihkuseinän rikkoutuminen
- Halkeamat WC-istuimessa tai lavuaarissa
- Jäljet, jotka ovat jääneet matoista tai huonekaluista
- Lattiapinnan vauriot, jotka johtuvat huonosta siivoamisesta
- Tupakan jäljet pinnoilla
- Reiät ja hankaumat ovissa ja seinissä
- Repeämät tapetissa, piirrokset tms. sotkut seinissä
- Peilien, taulujen ym. kiinnityksestä syntyneet suuret reiät. Myös tavalliset reiät, jos niitä on poikkeuksellisen paljon.
 

Pois muuttaminen
Mikä on vuokralaisen irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on asuinhuonevuokralain mukainen kalenterikuukausi. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jolloin irtisanominen on tehty.

Miten vuokrasopimus irtisanotaan?

Irtisanominen on tehtävä kirjallisena. Sen voi tehdä joko verkkosivullamme tai käymällä Mitran toimistolla, Heikinkatu 1, 3.krs. Muista tehdä muuttoilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle dvv.fi/muutto.

Minne jätän avaimet ja milloin ne on jätettävä?

Vuokrasopimuksen päättyessä avaimet jätetään asunnon tiskipöydälle.

Mitä muuttosiivoukselta vaaditaan?

Asunto ja muut käytössä olevat tilat tulee siivota huolellisesti. Vuokralainen saa irtisanomisen yhteydessä kirjallisen ohjeen asioista, jotka poismuuttaessa tulee huomioida.

Milloin vuokravakuus palautetaan?

Kun kaikki on kunnossa, vakuus palautuu kuukauden sisällä vuokrasopimuksen päättymisestä.