Usein kysytyt kysymykset
Toivottavasti viihdyt Mitran kodissasi. Keräsimme tähän yleisimmin esitettyjä kysymyksiä muuttamisesta ja asumisesta Mitran kodeissa, jotta löytäisit vastaukset helposti yhdestä paikasta. Jos sinulle tulee mitä vain kysyttävää näistä tai muista asioista, ole yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 9–15 puh. 05 235 2800, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).
Helpoiten haet asuntoa verkkosivuillamme. Täytä huolellisesti kaikki kohdat hakemuksessa. Mitä tarkemmin kerrot, millaisen kodin haluat, sitä varmemmin löydämme sinulle etsimäsi kodin. Voit täyttää hakemuksen huoletta, vaikka et olisikaan vielä täysin varma uuden asunnon hakemisesta. Hakemuksen tekeminen ei sido mihinkään. Voit tehdä hakemuksen myös paperilla – hae paperihakemus arkisin klo 9–15 asiakaspalvelustamme Heikinkatu 1, 3. krs, jonne voit myös sen jättää tai postittaa.
Muutoksia hakemukseen voi tehdä soittamalla meille puh. 05 235 2822 arkisin klo 9–15 tai sähköpostilla tiina.ketoviitamitra.fi. Jos hakemukseen tulee olennaisia muutoksia, kuten perheenlisäys, jätä uusi hakemus.
Hakemus on voimassa kolme kuukautta.
Voit uusia hakemuksen helposti soittamalla meille numeroon 05 235 2822 arkisin klo 9–15.
Hakemuksen käsittelyssä menee tilanteen mukaan 1–5 arkipäivää.
Asukasvalinnasta säädetään aravarajoituslain (1990/1993) 4a-4c §:issä, vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (604/2001, ns. pitkä korkotukilaki) 11 a-11c §:issä sekä valtioneuvoston asetuksessa asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin (166/2008). Voit lukea lisää Aran sivuilta ja Aran asukasvalintaoppaasta
Kyllä.
Kerromme asunnon saamisesta tilanteen mukaan sähköpostitse tai kirjeitse, yleensä sähköpostitse.
Kyllä, useimmiten kiinteistöhuolto esittelee asunnon sinulle, kun olet saanut tarjouksen asunnosta.
Kun vuokravakuus on maksettu.
Vakuus tulee maksaa sopimuksen mukaan, kuitenkin ennen vuokrasopimuksen tekoa. Vakuusmaksu on yksiöissä 250 €, kaksioissa 350 € ja niitä suuremmissa asunnoissa 450 € kun luottotiedot ovat kunnossa. Myös Kelan maksusitoumus käy vakuusmaksuksi.
Kyllä. Tee sopimus hyvissä ajoin ennen muuttoa.
Kyllä voit, tietyin ehdoin. Voit kysyä lisää asiakaspalvelustamme puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).
Voit vaihtaa Mitran asunnosta toiseen hakemalla uutta asuntoa normaalisti. Lue lisää asunnon vaihtamisesta.
Saat avaimet, kun vuokrasopimus alkaa. Mitran asiakaspalvelu ohjaa sinut uuden kotisi kiinteistöyhtiölle, josta saat avaimet vuokrasopimuksen näyttämällä.
Tee muuttoilmoitus Mitralle täyttämällä lomake toimistollamme Heikinkatu 1, 3. krs. (avoinna arkisin kello 9–15). Voimme myös lähettää lomakkeen. Tee muuttoilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle dvv.fi/muutto. Voit tehdä ilmoituksen jo ennen muuttopäivää – muista myös ohjata postisi uuteen osoitteeseen Postin sivuilla.
Helpoiten isännöitsijän tavoittaa puhelimitse tai sähköpostitse. Isännöitsijät kiertävät paljon kohteissa, joten jos haluaa tavata kasvotusten, kannattaa siihen sopia aika. Isännöitsijän yhteystiedot löydät asuntosi ilmoitustaululta, Viilu-palvelusta sekä nettisivuiltamme.
Kunkin kuukauden 5. päivä.
Mikäli vuokranmaksuasioissa tulee ongelmia, ole yhteydessä Mitran vuokrareskontraan puh. 05 235 2840 ja sovi kyseisen vuokran maksuaikataulusta.
Suurimmasssa osassa kiinteistöjä on valmis 10 M laajakaistayhteys. Voit kysyä asiaa Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi). Halutessasi voit tilata nopeamman yhteyden omalla kustannuksellasi.
Suuressa osassa kiinteistöjä on pesutupa käytössä, mutta ei kaikissa. Voit kysyä asiaa Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).
Yhtiöllä on omaisuusvakuutus, joka korvaa vakuutetuille kiinteistöille aiheutuvia vahinkoja. Asukkaan tulee itse vakuuttaa irtaimistonsa ja suosittelemme myös vastuuvakuutuksen ottamista.
Vikailmoituksen voi jättää Mitran nettisivuilla olevasta Vikailmoitus-linkistä. Siellä näet myös reaaliajassa ilmoituksesi etenemisen: milloin se on vastaanotettu, käsittelyssä ja valmistunut. Samalla näet jo tehdyt vikailmoitukset, joten voit tarkastaa, onko havaitsemasi vika jo ilmoitettu. Kiireellisissä tapauksissa kannattaa soittaa kiinteistöhuoltoon, jonka yhteystiedot näet talon ovesta ja ilmoitustaululta.
Tee häiriöilmoitus kirjallisena Mitran toimistolle Heikinkatu 1, 3. krs (avoinna arkisin kello 9–15).
Tee muuttoilmoitus Mitralle täyttämällä lomake toimistollamme Heikinkatu 1, 3. krs. (avoinna arkisin kello 9–15). Voimme myös lähettää lomakkeen. Tee ilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle.
Kaikissa kiinteistöissä on autopaikkoja lämmityspistorasioilla, osassa myös autokatos- tai tallipaikkoja. Joissain kiinteistöissämme on myös latauspaikkoja sähköautoille. Paikat varataan Mitran toimistolta. Kysy lisää Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).
Asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy vuoden 2026 alusta alkaen asukkaalta rakennuksen omistajalle. Tähän asti asukkaan tulee hankkia itse palovaroitin.
Palovaroittimia pitää olla vähintään yksi jokaista alkavaa 60 neliötä kohti/asuinkerros. Eli esimerkiksi 50 neliön asuntoon riittää yksi palovaroitin, mutta 65 neliön asunnossa pitää olla kaksi. Lisäksi asunnon jokaisessa kerroksessa – myös kellarissa ja ullakolla – on oltava vähintään yksi toimiva palovaroitin. Muista testata kerran kuussa, että palovaroittimesi toimii!
Kaikissa kodeissa on saunomismahdollisuus. Kiinteistössä on joko taloyhtiön sauna tai oma asuntokohtainen sauna.
Kun käytät taloyhtiön saunaa, huolehdi siisteydestä ja ota huomioon muut saunan käyttäjät. Käytä vettä säästeliäästi äläkä kastele lauteita ja seiniä. Käytä omia laudeliinoja ja vie roskat mukanasi pois.
Vapaita saunavuoroja voi tiedustella Mitran asiakaspalvelusta puh. 05 235 2800 klo 9–15, toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi).
Ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon, joka hoitaa oven avauksen. Talosi kiinteistöhuollon yhteystiedot näet talon ovesta ja ilmoitustaululta.
Tupakointi on kielletty kaikissa sisätiloissa, yhteisillä parvekkeilla sekä lasten leikkialueilla. Omalla parvekkeella tupakointi on sallittua, paitsi kokonaan savuttomissa taloissa, joissa tupakointi on sallittu ainoastaan taloyhtiön tupakointipaikalla piha-alueella. Lasitetulla parvekkeella tupakoidessasi huolehdi riittävästä tuuletuksesta.
Tupakointikiellosta voidaan sopia vuokrasopimuksessa. Kielto voidaan ottaa vuokrasopimukseen heti vuokrasuhteen alkaessa tai myöhemminkin, vuokranantajan ja vuokralaisen siitä sopiessa.
Älä tee asunnossa ilman lupaa muutos- tai korjaustöitä, kuten maalausta, tapetointia tai kiinteiden kalusteiden vaihtoja. Jos asuntosi tarvitsee remonttia, ole yhteydessä kiinteistön tekniseen isännöitsijään. Löydät yhteystiedot Mitran sivuilta kohdasta Yhteystiedot sekä ilmoitustaululta tai porraskäytävän Viilu-näytöiltä.
Asuntoihin kuuluu häkki- tai muu varastotila. Pidä varastosi lukittuna, vaikka se olisikin tyhjä, äläkä luovuta sitä toisen käyttöön. Kysy lisää isännöitsijältä, jonka yhteystiedot löydät asuntosi ilmoitustaululta, Viilu-palvelusta sekä nettisivuiltamme.
Ole yhteydessä Mitran asiakaspalveluun puh. 05 235 2800 klo 9–15 tai toimistomitra.fi (toimisto[at]mitra[dot]fi) niin ohjaamme asiasi eteenpäin.
Kiinteistön pihoilla on grillikatokset, joissa voi turvallisesti grillata. Grillaaminen parvekkeella ei ole sallittua.
Jätekatoksissa ja jäteastioissa on lajitteluohjeet.
Normaali kuluminen on tavallisesta elämisestä ja käytöstä vähitellen syntynyt vaurio. Näitä vaurioita asukkaan ei tarvitse korvata poismuuttamisen yhteydessä.
Vauriot, jotka eivät ole normaalia kulumista, pitää asukkaan korvata esimerkiksi vuokravakuudesta. Niitä ovat mm.:
- Suihkuseinän rikkoutuminen
- Halkeamat WC-istuimessa tai lavuaarissa
- Jäljet, jotka ovat jääneet matoista tai huonekaluista
- Lattiapinnan vauriot, jotka johtuvat huonosta siivoamisesta
- Tupakan jäljet pinnoilla
- Reiät ja hankaumat ovissa ja seinissä
- Repeämät tapetissa, piirrokset tms. sotkut seinissä
- Peilien, taulujen ym. kiinnityksestä syntyneet suuret reiät. Myös tavalliset reiät, jos niitä on poikkeuksellisen paljon.
Irtisanomisaika on asuinhuonevuokralain mukainen kalenterikuukausi. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jolloin irtisanominen on tehty.
Irtisanominen on tehtävä kirjallisena. Sen voi tehdä joko verkkosivullamme tai käymällä Mitran toimistolla, Heikinkatu 1, 3.krs. Muista tehdä muuttoilmoitus myös sähköisesti digi- ja väestötietovirastolle dvv.fi/muutto.
Vuokrasopimuksen päättyessä avaimet jätetään asunnon tiskipöydälle.
Asunto ja muut käytössä olevat tilat tulee siivota huolellisesti. Vuokralainen saa irtisanomisen yhteydessä kirjallisen ohjeen asioista, jotka poismuuttaessa tulee huomioida.
Kun kaikki on kunnossa, vakuus palautuu kuukauden sisällä vuokrasopimuksen päättymisestä.